April 30, 2009

انتخابات ریاست جمهوری یا شکار قدرت؟

در همین روزها گپ های بسیار داغ و نیم داغ در باره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در بازار سیاست پیدا شده. مه هم مثل میلیونها افغان روز شش دفعه سایت های مختلف ره می بینوم که گپ نو چیست. دو ویب سایت که مه اکثراً میخوانم عبارت از کابل فرس و بی بی سی است. اکثراً به قصد معلومات در باره انتخابات افغانستان داخل ویب سایت میشوم اما با اخبار کشتن و انفجار و پیش روی و پس روی سر میخوروم که ایطور اخبار ره از زمانیکه دست چپ و راست ره فامیدوم یا از طریق رادیو، تلویزیون و اخبار شنیده و خوانده میروم.

بهرحال از گپ دور نرویم، سوال اینجاست که این انتخابات است و یا شکار قدرت؟ رنگ و رخ مسئله بیشتر به شکارگری میمانه، چون کاندیدای مطرح و غیر مطرح هیچ گونه پلان بخاطر نجات مردم از دام فقر و بدبختی ندارند و یا پلان های شان محرم است. و یا شاید هم به کدام قلم و لسان دیگه نوشته شده باشه که هنوز ترجمه دری و پشتویش اماده نشده. آیا بدون طرح و پلان امکان دارد که رییس جمهور شد؟ خوب طبیعیست که شکار قدرت است و از دیگه طریقه ها استفاده خواهد کردند که مردم ره فریب داده و رای بگیرند. یاد تان است که چقه وخت پیش از زمان انتخابات در امریکا کاندیدا پلانهای شانره در خدمت مردم قرار داده بودند؟ هوو راست میگه امریکا خو یک کشور مترقی است، اما آیا طرح کردن یک پلان به طیاره و پول و موتر نیاز داره یا به منطق و شناخت عمیق و دقیق از مردم افغانستان؟ یا به شفافیت و تعهد به قانون اساسی برای بهبود وضعیت زندنگی افغانها؟ شاید به گفته یگانتا، کاندیدا میفامن که اگر پلان هم
طرح کنند نصف مردم سواد نداره باز خانده نمیتانه! بناءً نیاز مبرم پنداشته نمیشود!

یک تعداد مردم نسبت به کاندیدا در حالت شک و تردید قرار دارند و تعداد دیگر به این بازی های دموکراسی عقیده ندارند و بلاخره تعداد دیگری از مردم از رأی دادن های گذشته شان خاطره خوش نداره و شاید هیچ رای نته. "رئیس جمهور از وخت تعیین شده گیست!" این گپ هزاران مردم افغانستان است و شاید هم راست باشه. چون یادم هست که در جریان انتخابات پارلمانی یکی از کاندیدان که دوست دوستم بود خروار خروار پول و مهمانی به مردم شریف و گوسفندی و غریب میداد که بریش رأی بته. در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخر در یکی از مناطق دور دست افغانستان، میفامین چه میشود؟ شخص که منحیث کنترول و رهنما گماشته شده بود، شصت و امضاء رای دهندگان بیسواد ره به نفع یک کاندید مشخص که شاید هم به وی پول داده بود و یا کدام وظیقه چرب وعده کده بود، میگرفت، که بلاخره از طرف مردم عادی کشف و از کار بلامعطل منفک شد. و ده ها مثال زدو بند و داد و گرفت دیگر که کسانیکه در جریان انتخابات های گذشته در افغانستان بودند معلومات کافی و شافی دارند.
خو، در این انتخابات کی ضمانت جلوگری چنین موارد ره خواهند کرد؟ تا جایئکه ما و شما میفامیم هیچ کسی جرئت نداره که در سویچ های بالا بدون یک تعداد خاص، دست بزنه، جلوگیری ره خو بان.

از طرف دیگر کی ضمانت امنیت رأی دهندگان ره خواهد کرد؟ هوو، شاید عساکر گوردن نسواری ببخشید ناق ترجمه کدم منظورم از گوردن براون است ؟ و یا شاید هم افراد خاص حسین علی اوباما ، کی میفامه که کوماندهای ارباب سرکوزی هم همکاری کنه؟. کم کم شایه است که چریکهای ای اس ای از یکسال پیش بخاطر بهبود وضعیت در جریان انتخابات افغانستان بطور شبانه روزی سعی و تلاش بخرچ داده روان است! و از جانب دیگه لشکر ملا احمدی نژاد هم حاضر است که با اردو افغانستان همکاری کنه که شفافیت انتخابات زیر سوال نروه. یگان تا میگه که روسیه هم اماده است که در جریان انتخابات ناظر باشه، اما اخطار داده که هر کسی که تک تازی کنه باز از خود گیله کنه و از روسیه نه.
خوب بهرحال، یک گپگ دیگه هم بسیار سر زباناست، میگن که امدن خلیل زاد منحیث یک کاندید مطرح در افغانستان، وضعیت بسیاری از دیگه کاندیدا ره تغییر داده و حتی فشار خون دو کاندید کم نفوس یکسره بالا رفته روان است، اما دقیقاً معلوم نیست که چرا؟ بعضی ها میگه که خلیل زاد از طرف حزب خدابیامرز بوش حمایت میشه، یعنی خلیل زاد جیب پور در میدان شکار قدرت داخل افغانستان شده که گفته میشه تا حال همرای چند تا کاندید مطرح جور امد کده (هم دالر میتوم و هم یک وزارت دیگه چی میگی؟ شاید همی طور پست کنده معامله صورت گرفت میره) خو اگر همینطور جوانمرد پیدا شوه باز کدام کاندید میگه نه ... شاید اقای بشردوست که ده گپ مردم گیر امده قبول نکنه اما دیگرا خو ازخدا میخایه و به هدف خود قبل از قبل میرسند باز چرا قبول نکنه. اما اگر خلیل زاد رییس جمهور شوه خدا کنه که افغانستان ره منحیث یک ایالت امریکا معرفی نکنه!

او بیادر ای چه شد که هیچ کس بری ثبت نام نمیایه ، میگن همین جمله در سرزبان کارمندان کیمسیون انتخابات است. چون اونا بسیار ترسیده بود که در روز های اول در جریان ثبت و راجستر چطور کاندیدا ره لین کنه. و طبق اخبارآژانس اطلاعاتی کم کار کمیسیون انتخابات حتی چند هزار دالرکانادای ره رسمان خریده بود که بخاطر لین شدن کاندیدا استفاده کنه. اما بازارش خو تابالی بخی بی رنگ است.

خو خوانینده عزیز! توچی تصمیم داری؟ ایا بدون دانستن پلان، شخصیت و سابقه کاری یک کاندید، رای خواهد دادی؟ فکر کنم نه! خوب شاید پلانهای بعضی از کاندیدا چند هفته پیش از انتخابات ترجمه شوه و بدست نشر هم سپرده شود. باز کدام مسئله بریت مهم است؟ کاهش فقر بریت مهم است یا تأمین امنیت؟ مبارزه با فساد برید مهم است یا مبارزه با تروریزم؟ بلاخره از رییس جمهور جدید چی میخواهی؟ و چرا رییس جمهوری فعلی به خواسته هایت جواب نداد یا داده نتوانست؟ این سوالاتیست که که شما قبل از رای دادن پاسخ شان را دریافت کنید در غیر از آن، رای تان شاید بخاطر تباهی تان استفاده شود.

خدا مهربان است، شاید با انتخابات جدید کدام معجزه رخ بده که به خیر تمام اوفغانهای تمام شوه! و به همین امیدواری به این مطلب خاتمه میدهیم.

No comments:

Post a Comment

thanks for the comment