October 15, 2012

تولدت مبارک!

امروز بیستمین سالروز سازمان بین المللی مبارزه برای منع ماین (ICBL) است. این سازمان در سال 1997 جایزه صلح نوبل را بخاطر موفقیت اش برای منع ماین ضد پرسونل، بدست آورد. این سازمان توسط خانم جودی ویلایم و همکاری شش موسسه جهانی غیر دولتی در سال 1992 در امریکا پایگذاری شد و فعلا اعضای این سازمان در نزدیک به 100 کشور فعالیت میکند.

بر اثر تلاش این موسسه میثا منع ماین (معروف به میثاق اوتاوا) در سال 1997 بوجود امد و تا حالا 160 کشور (بیش از 80 فیصد دنیا) به این میثاق پیوسته است. تعداد قربانیان ماین از بیست هزار در سال به کمتر از پنج هزار کاهش یافته است. بیش از 45 میلیون ماین های ذخیره شده از بین برده شده است. بیست کشور که الوده به ماین بودند، ار شر ماین خلاص شدند. تجارت ماین تقریباً محو شده است. و مهمتر از همه حتی کشور های که هنوز عضو میثاق متذکره نیستند، نمیتوانند از ماین استفاده کنند چون این میثاق منحیث یک نورم بین المللی شناخته شده است.

قرار است پولند و عمان امسال به میثاق اتاوا بپبوندند و امید میرود که امریکا در سال اینده به این میثاق ملحق شود (اگر حسین اوباما برنده شود!). 35 کشور بشمول امریکا، روسیه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل، ایران... هنوز به این میثاق ملحق نشده اند.

افغانستان از سال 2003 بدینسو عضو این میثاق است. بیش از ده هزار افغان در بخش ماین روبی کارمی کنند. سالیانه حدود 100 میلیون دالر بخاطر پاک سازی ماین در افغانستان به مصرف میرسد. تا هنوز حدود 60 درصد کار تمام شده و افغانستان به ده سال دیگر نیاز دارد تا بقیه ماین ها را پاکسازی کند (اگر جنگ ادامه پیدا نکند!).

 من که خود قربانی ماین هستم، از سعی و تلاش ای سی بی ال تشکری میکنم و موفقیت های بیشتر برایش آرزو دارم!

No comments:

Post a Comment

thanks for the comment